بررسی Galaxy S23 Ultra

1

برای باری دیگر سامسونگ معجزه می آفریند. بعد از مدت ها گوشی های پرچمدار سری S23 سامسونگ با تغییرات کوچیک اما جذاب، وارد ایران می شود و طرفدارانش را به وجد می آورد. قوی ترین پرچمدار سامسونگ معمولا رتبه اول گوشی های اندروید محسوب می شود. اما باید دید اس 23 اولترا سامسونگ در برابر رقیب سرسختش، آیفون 14 پرو مکس حرفی برای گفتن دارد؟ با بررسی S23 Ultra   همراه تانک باشید.

نکات مثبت:

  • پردازنده فوق العاده قدرتمند
  • دوربین همه کاره زوم تله فوتو
  • در بخش قلم عملکرد بهتری نسبت به قبل دارد
  • مقاوم در برابر آب و بادوام
  • دریافت بروزرسانی ها در مدت زمان بیشتر
  • صفحه نمایش بزرگ، روشن و با جزئیات

نکان منفی:

  • در بخش باتری میتوانست بهتر باشد
  • قیمت نسبتا بالایی دارد

Galaxy S23 Ultra را در تانک ببینید.

طراحی S23 Ultra

اس 23 اولترا در بخش طراحی خودش را در سری S22 ثابت کرده. معمولا تغییرات زیاد و کلی بدنه برای محصولی که هر سال عرضه می شود، خیلی قابل توجیح نیست. در این مورد سامسونگ هم روش اپل را در پیش گرفته و در بخش طراحی بدنه تغییرات زیادی ایجاد نکرده. فقط در S23 لبه های گوشی صاف تر شده اند و حس بهتری را منتقل میکند. همچنین یکسری تغیرات جزئی هم در فریم لنز دوربین ها پیاده سازی شده.

S23 Ultra با وزن 234 گرم نسبت به نسل قبلی خود سنگین تر شده است. قاب پشتی گوشی از گلس مات ساخته شده و رد اثر انگشت بسیار کمی روی خود به جا میزارد که آن هم به راحتی پاک می شود. در این سری گوشی پرچمدار سامسونگ، دیگر آن صفحه نمایش های خمیده را نمیبینیم، در عوض یک صفحه نمایش تخت را میبینیم که گلس راحت تر روی آن قرار میگیرد و تجربه کاربری بهتری را فراهم میکند. البته این تغییر باعث نشده که ظاهر گوشی از شکل گوشی های پرچمدار شبیه به گوشی های میان رده شود، بلکه سامسونگ با ایجاد این تغییر هنوز هم ظاهر گوشی های پرچمدار را حفظ کرده.

مقاومت بدنه

برای مقاومت بیشتر S23 Ultra، سامسونگ در دو بخش صفحه نمایش و قاب پشتی از نسل جدید گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده کرده است که باعث شده در مقابل ضربه مقاومت بیشتری داشته باشد. همچنین گواهی IP68 هم دارد که برای مقاومت در مقابل نفوذ گرد و غبار و مایعات (تا عمق 5/1 متری و به مدت 30 دقیقه) می باشد. به گفته سامسونگ فریم گوشی از زره آلمینیومی ساخته شده که در مقابل خط و خش و افتادن از ارتفاع مقاومت بهتری دارد. در کل S23 Ultra با تغییرات کوچک اما جذاب خود باعث شده تا حس بهتری به کاربر منتقل شود و استفاده طولانی مدت آن برای کاربر چالش برانگیز نباشد.

رنگ بندی S23 Ultra

هشت رنگ مختلف برای Galaxy S23 Ultra در نظر گرفته شده است. رنگ های استاندارد آن، مشکی، Lavender، کرم و سبز به طور گسترده در دسترس هستند، اما اگر مستقیماً از سامسونگ سفارش دهید، می توانید یکی از چهار رنگ منحصر به فرد سامسونگ را انتخاب کنید. این رنگ ها لیمویی، گرافیت، قرمز و آبی آسمانی هستند.  البته زمانی که رنگ های منحصر به فرد سامسونگ را انتخاب کنید، ممکن است مجبور شوید کمی بیشتر برای تحویل گرفتن آن منتظر بمانید.

دوربین S23 Ultra

سامسونگ در بخش دوربین تغییرات بیشتری را روی S23 Ultra اعمال کرده است. در این بخش علاوه بر تغییرات سنسور با استفاده از پردازنده قوی تر و بهبودهای بخش هوش مصنوعی، شاهد عملکرد بهتری نیز نسبت به نسل قبلی هستیم.

وجود دوربین 200 مگاپیکسلی HP2 با قابلیت ترکیب 16 پیکسل با یکدیگر و خروجی عکس های 5/12 مگاپیکسلی باعث می شود که در هر عکس شاهد جزئیات و وضوح بیشتری باشید.

در مابقی سنسورها خبری از تغییر نسبت به نسل قبلی نیست و از همان سنسورهای 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 سنسور 10 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم 3 و 10 برابری اپتیکال استفاده می شود که میتوان گفت جزو تنها پرچمدارانی ست که از لنزهای تله فوتو با کیفیت زوم بالا استفاده میکند.

دوربین سلفی

لنز سلفی چطور؟ آیا تغییری نسبت به نسل قبلی داشته است؟ بله، به جای سنسور 40 مگاپیکسلی نسل قبل از سنسورهای جدید 12 مگاپیکسل استفاده شده. شاید با خود بگویید با این وجود لنز سلفی دچار افت کیفیت شده، اما اینطور نیست. کیفیت عکسا همان قدر خوب است که باید باشد، حتی در مواقعی بهتر از قبل عمل کرده.

دوربین اصلی

عکس هایی که لنز اصلی در نور مناسب میگیرد، دارای جزئیات بسیار خوبی هستند و عکس های گرم و جذاب تری را ثبت میکند. در S23 Ultra  شما با زوم کردن عکس ها همچنان جزئیات عکس ها را با کیفیت مطلوبی دارید. نویزهای تصویر به شدت کاهش پیدا کرده اند و سایه ها به خوبی نمایش داده می شوند.

در حالت 50 مگاپیکسلی شما جزئیات بیشتری را میبینید و دینامیک رنج به خوبی حفظ می شود. و در حالت 200 مگاپیکسلی هم فقط کمی تفاوت در جزئیات عکس ایجاد می شود ولی حجم عکس ها را خیلی زیاد میکند و تا حدودی دینامیک رنج هم دچار مشکل می شود. در این حالت، ثبت کردن عکس با کمی تاخیر همراه است و میزان نور باید در بهترین حالت خود باشد. در کل بهتر است از همان حالت 50 مگاپیکسلی استفاده کنید، مگر آنکه آپدیت جدیدی برای بهبود این بخش ارائه شود.

سنسور اولترا واید

بیایید سری هم به سنسور اولترا واید بزنیم. عکس هایی با جزئیات خوب و دینامیک رنج مناسب و نسبت به نسل قبلی هم نویز کمتری دارد، این باعث می شود که عکس ها شفافیت بهتری داشته باشند. به لطف قابلیت اتوفوکوس این سنسور میتوانید عکس های ماکرو و نزدیک خوبی بگیرید.

زوم سه برابری بهبود چشمگیری نداشته است و عکس ها کیفیت و جزئیات خوب و مقداری نویز دارند. در زوم های بیشتر هم یه همین شکل است، رنگ ها و جزئیات خوب هستند اما نویز تصویر افزایش پیدا میکند. عکس های پرتره سوژه را به خوبی تشخیص میدهند. جزئیات و شارپنس در عکس های پرتره با زوم سه برابری نویز کمتری دارند و کیفیتش بسیار بهتر شده است.

ضبط ویدیو با S23 Ultra

عکسبرداری با Samsung Galaxy S23 Ultra واقعا هیجان انگیز است. اما آیا عملکردش هنگام ضبط ویدیو هم همینقدر فوق العاده است؟ S23 Ultra میتواند با رزولوشن 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه یا با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. همچنین دارای یکسری حالت های خاص مانند حرکت آهسته، Hyperlapse و فیلم پرتره نیز می باشد. حالت سوپر استدی در حالت 8K به خوبی لرزش های اضافی را حذف میکند و میتواند فیلم هایی با لرزش بسیار کم و باکیفیت و جزئیات زیاد را با لنز اصلی و اولترا واید ثبت کند. اما در اینجا نکته ای وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست. فیلمبرداری با وضوح بالا، بخش زیادی از حافظه گوشی تان را اشغال میکند.

به طور مثال، یک دقیقه ویدیو با رزولوشن 8K حدودا 620 مگابایت از حافظه تان را میگیرد. این در حالی ست که فیلمبرداری با رزولوشن 4K تقریبا با همان کیفیت 550 مگابایت از حافظه را پر میکند. اگر این کار را به طور منظم انجام میدهید و عکس های 200 مگاپیکسلی هم میگیرید، ارزش دارد که نسخه 512 گیگابایتی یا بیشتر را برای خرید در نظر بگیرید.

عملکرد سخت افزار و رابط کاربری S23 Ultra

در این بخش شما شاهد سنت شکنی های سامسونگ نسبت به نسل های قبلی هستید. سامسونگ برای خانواده سری S23 یعنی S23 5G، S23 Plus و S23 Ultra از پردازنده اسپندراگون 8 نسل 2 استفاده کرده است. با این کار سرعت CPU و GPU نسبتا افزایش پیدا کرده است، به این صورت که سرعت CPU از 32/3  GHZ به 36/3  GHZو سرعت GPU از 680 به 719 رسیده است. شاید در عدد و ارقام خیلی تغییر زیادی به چشم نیاید اما در حقیقت قدرت، عملکرد و شارژدهی آن اف.زایش پیدا کرده.

در نسل جدید گوشی های پرچمدار سامسونگ دیگر نسخه حافظه 128 گیگابایتی وجود ندارد و این گوشی، فقط در حافظه های ذخیره سازی  256 / 512 / 1TB  از نوع  UFS 4.0و با 8/12 گیگ رم عرضه می شود. S23 Ultra با چیپست جدیدی که دارد، درحال حاضر یکی از قدرتمندترین گوشی های هوشمند به حساب می آید که از پس تمام بازی ها و برنامه های سنگین بدون هیچ لگ و باگی بر می آید و شما با خیالی راحت میتوانید در کارهای پردازشی و گرافیک بالا از آن استفاده کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که در انجام کارهای پردازشی سنگین و طولانی مدت، تقریبا 20 درصد افت قدرت پیدا خواهد کرد.

با استفاده S23 Ultra از اندروید 13 و One UI 5.1 تجربه کاربری بسیار نزدیکی را با باقی گوشی های سامسونگ تجربه خواهید کرد. یک تجربه روان در کنار امکانات شخصی سازی عالی. قسمت بیشتر امکانات رابط کاربری برای استفاده از قلم لمسی است که در ادامه به طور ویژه به آن خواهیم پرداخت.

صفحه نمایش و نرم افزار

در بخش صفحه نمایش تغییرات زیادی از جانب سامسونگ ارائه نشده است. فقط صفحه نمایش نسبت به قبل خمیدگی کمتری دارد که البته این ها ملاک بر معمولی بودن آن نیست.

صفحه نمایش 8/6 اینچی Super Dynamic AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی، تجربه فوق العاده ای را در اختیارتان قرار میدهد. اوج روشنایی 1750 نیت که در یک روز آفتابی هم بهترین تصویر را به شما نمایش میدهد. این میزان روشنایی در iphone 14 Pro Max بیشتر است و سامسونگ در این مورد یک پله پایین تر از آیفون قرار دارد.

در این صفحه نمایش رنگ ها با غلظت و کنتراست بیشتری نمایش داده میشوند و حالت 1440 پیکسلی باعث نمایش جزئیات بیشتر میشود. نرخ به روز رسانی مانند نسل قبل به طور خودکار با توجه به استفاده شما، بین 24 تا 120 هرتز متغیر است، تا هم در مصرف باتری صرفه جویی شود و هم تجربه کاربری روانی را با S23 Ultra داشته باشید.

قلم S23 Ultra سامسونگ (S Pen)

از زمانی که سری Note سامسونگ سلطنت خود را به سری S واگذار کرده، پرچمداران سامسونگ بسیار پر قدرت تر از قبل وارد عرصه رقابت می شوند.

قلم S23 Ultra درست در شکاف زیر گوشی قرار دارد. این قلم مانند نسل قبل با استفاده از بلوتوث به گوشی متصل می شود و دارای یک باتری جداگانه است. زمانی که از بدنه جدا شود، میتوانید از آن به عنوان ریموت استفاده کنید. و از یکسری کاربردهای آن مانند استفاده به عنوان شاتر عکاسی استفاده کنید.

این قلم از 100 زبان پشتیبانی میکند که به همین جهت امکان تبدیل دست نوشته به متن را دارد ولی متاسفانه در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند.

از جمله قابلیت های دیگر قلم S23 Ultra میتوان به گرفتن اسکرین شات با کمک قلم و ادیت و یا ساختن گیف، بزرگ نمایی عکس ها در گالری با قرار دادن قلم روی آنها، اسکرول کردن صفحات، نوشتن نوت بر روی صفحه گوشی در زمانی که صفحه گوشی خاموش است و ذخیره شدن در بخش نوت ها و قابلیت های مولتی تسک مثل کوچیک یا بزرگ کردن پنجره ها و یا کاهش شفافیت اشاره کرد که اگر یک کاربر حرفه ای باشید، تجربه ای خیلی جذاب و خاص را به شما انقال میدهد.

باتری و شارژدهی S23 Ultra

در این سری گوشی های سامسونگ، باز هم از آداپتور شارژر خبری نیست و شما خود باید برای خرید آن اقدام کنید. این بازی را اپل برای اولین بار آغاز کرد و گویا باقی برندها هم به مرور وارد این بازی نچندان خوشایند می شوند. درون جعبه گوشی یک کابل type C به type C نیز به چشم میخورد و با توجه به اینکه این گوشی از سریع ترین فناوری شارژ 45 واتی سامسونگ پشتیبانی میکند، اگر بتوانید آداپتور Super Fast Charging 2.0  سامسونگ یا آدپتور سازگار و اصل از برندی دیگر که هم از آن و هم از استاندارد USB Power Delivery PPS پشتیبانی می‌کند را پیدا کنید، میتوانید عملکردی عالی از باتری ببینید.

این گوشی دارای یک باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی می باشد که به لطف پردازنده جدید و بهینه کردن مصرف باتری، شارژدهی فوق العاده ای را به شما میدهد. با استفاده معمولی و داشتن رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی شما میتوانید تا یک روز و نیم از این گوشی استفاده کنید که اگر استفاده خود را بهینه تر کنید تا 2 روز شارژدهی را هم به شما میدهد. اما اگر بالا بودن رزولوشن و کیفیت تصویر برایتان مهم است، ارزش کاهش میزان شارژدهی را دارد.

با آداپتور اصلی حدودا یک ساعته شارژ می شود که در سرعت شارژ شدن از آیفون جلوتر است اما به پای رقیبان چینی خود یعنی وان پلاس و شیائومی نمیرسد. S23 Ultra مانند نسل قبل از شارژ بیسیم 15 واتی و شارژ معکوس بیسیم 4.5 واتی نیز پشتیبانی میکند.

ارزش خرید S23 Ultra

آیا Galaxy S23 Ultra ارزش خرید دارد یا خیر؟ این گوشی همانند نسل قبلی خود جزو بهترین گوشی هاست. S23 Ultra و S22 Ultra از نظر ظاهری و صفحه نمایش تفاو چندانی با یکدیگر نداردند. اما در زمینه دوربین و قدرت پردازشی تفاوت چشمگیری با یک دیگر دارند. این گوشی، یک گوشی همه کاره محسوب می شود که شما در هر کجا و در هر شغل و حرفه ای هستید برایتان مناسب است.

شاید در بین گوشی های مختلف، گوشی هوشمندی پیدا کنید که از نظر باتری قوی تر باشد یا عملکرد پردازشی به نسبت بهتری داشته باشد. اما هیچ گوشی اندرویدی که در همه بخش ها عملکرد عالی داشته باشد پیدا نخواهید کرد. تنها رقیب سفت و سخت S23 Ultra گوشی iphone 14 Pro Max است که وضعیت رجیستری مشخصی در ایران ندارد. به همین دلیل S23 Ultra با قیمت حدودا 50 تا 60 میلیون تومان یکی از بهترین گوشی های پرچمدار موجود است.

برای کاربرانی که به دنبال گوشی میگردند که در کنار استفاده معمولی، وسیله ای برای کارشان هم باشد فوق العاده محسوب می شود. البته اگر از نسل قبلی میخواهید به سراغ این گوشی بیایید، به نسبت تفاوت قیمتی تغییرات زیادی را مشاهده نخواهید کرد و بهتر است تا نسل بعدی صبر کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

1 Comment
  1. […] است. زوم درون حسگر ثابت میکند که دوربین 200 مگاپیکسلی گلکسی اس 23 اولترا یک حقه برای جذب مشتری نیست و واقعا عملکرد بینظیری […]