بررسی آیفون 14 پرو مکس

1

شرکت Apple با رو نمایی از جدیدترین گوشی هوشمند خودش، توجه های زیادی را به خود جلب کرد و طبق معمول توانست کاربران خود را شگفت زده کند. آیفونی که با تک تک ویژگی های خود ثابت کرده یک پرچمدار واقعیست. از صفحه نمایش خیره کننده، طراحی متمایز و دوربین های به شدت باکیفیتش گرفته تا جزیره پویاای که به تازگی به آیفون اضافه شده. تمام این ویژگی ها باعث شده تا آیفون 14 پرو مکس بهترین آیفون شرکت اپل شود.

نکات مثبت:

  • طراحی فوق العاده عالی
  • صفحه نمایش 120 هرتزی زیبا
  • جزیره پویا یک تجربه جدید
  • صفحه نمایش همیشه روشن فوق العاده
  • سیستم دوربین باورنکردنی
  • عملکرد فوق حرفه ای
  • سیستم عامل قوی  iOS 16

نکات منفی:

  • سرعت شارژ نسبتا پایین
  • گران است
  • سنگین است

بیشتر بخوانید: آیفون 15 پرو مکس شگفت انگیزتر از قبل به میدان آمد

در چند سال گذشته، اگر شما تصمیم به خرید محصول درجه یک آیفون داشتید و به دنبال بهترین دوربین ها، نمایشگر و بیشترین میزان شارژدهی باتری بودید باید حتما نسخه پرو آن را تهیه میکردید. اما امسال شما تفاو چندانی بین نسخه های آیفون مشاهده نمیکنید، چرا که ویژگی های بسیار به هم نزدیکی دارند.

آیفون 14 پرو مکس تمام برتری های 14 پرو را حفظ کرده و در عین حال یک گام جلو تر از آن است و این را در صفحه نمایش و شارژدهی باتری آن میتوان دید. اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر با قیمت بالا و سنگینی آیفون 14 پرومکس مشکلی ندارید این گوشی، مظهر یک گوشی هوشمند پرچمدار است، به همان اندازه قدرتمند، باشکوه و راضی کننده.

آیفون 14 پرو مکس را در تانک ببینید

طراحی آیفون 14 پرو مکس

همان طور که مطلع هستید طراحی آیفون 14 پرو مکس بسیار شبیه به آیفون 13 پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس سال های قبل است و تغییر چندانی نکرده. اپل در چند سال گذشته به توسعه های کوچک خودش ادامه داده و در بخش طراحی ابتکاری به کار نبرده است.

قاب فولادی ضد زنگ، محافظ شیشه ای مات پشت گوشی، جزئیات کوچک مانند دکمه ها و بازخوردهای لمسی به همان اندازه که انتظار میرفت عالی و خوب پیاده سازی شدند.

یکی از ویژگی های طراحی منحصر به فرد، برای معادل پرو مکس آیفون 14، اندازه آن است. آیفون 14 پرو مکس با قد 160.7 میلی متر و وزن سنگین 240 گرم، یکی از گوشی های بزرگ و سنگینی ست که میتوانید بخرید. شاید در ابتدا از سنگینی آن احساس نارضایتی کنید اما بعد از مدتی کاملا برایتان عادی و بی اهمیت میشود.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی آیفون 13 پرو مکس

صفحه نمایش آیفون 14 پرو مکس

با وجود وزن نسبتا زیاد آیفون 14، چرا هنوز جزو بهترین گزینه هاست؟ دو دلیل و مزیت مهم وجود دارد که باعث میشود سنگینی آن خیلی به چشم نیاید. مورد اول صفحه نمایش بزرگ 7/6 اینچی است، یک صفحه نمایش بزرگ OLED، با وضوح 2796 در 1290 که واقعا هیجان انگیز است. شما در این صفحه نمایش تصاویر زنده و باکیفیت تری ر میبینید که میزان روشنایی و خوانایی آن پیشرفت قابل توجهی داشته است.

بگذارید جور دیگری برایتان شرح دهم، این گوشی در طول روز حداکثر روشنایی معمولی 1000 نیت را برایتان فراهم میکند. در عین حال در نور مستقیم خورشید که به نور بیشتری نیاز است، آیفون 14 پرو مکس می‌تواند تا 2000 نیت روشنایی داشته باشد. یعنی حتی در آفتابی ترین روزها، هرگز برای دیدن گوشی در فضای باز مشکلی نخواهید داشت البته تا قبل از داغ کردن گوشی. زمانی که در مواجه با نور مستقیم خورشید داغ میکند، به یک باره دچار افت روشنایی می شود.

آیفون 14 پرو مکس همچنین refresh rate 120 هرتزی ProMotion را که اپل در سری آیفون 13 پرو معرفی کرد، حفظ کرده. به همین علت انیمیشن ها را فوق العاده روان به شما نشان می دهد. البته قابل گفتن است که وجود iOS 16 تاثیر بسزایی بر آن داشته است. ios 16 باعث شده تا آیفون 14 پرومکس به یکی از نرم‌ترین و سریع‌ترین گوشی‌های موجود تبدیل شود.

صفحه نمایش همیشه روشن

دومین مزیت آیفون 14 پرو مکس صفحه نمایش همیشه روشن آن است که در این زمینه جزو اولین آیفون هاست. میگویید چطور؟ شما حالا با فشار دادن دکمه پاور برای خاموش کردن نمایشگر آیفون، یک نسخه کم‌نور از صفحه قفل، همراه با اعلان‌ها، ویجت‌های صفحه قفل و رنگ کامل زمینه دارید. قابل اعتراف است که آیفون در بخش صفحه نمایش بهترین عملکرد را داشته و کاملا موفق بوده.

از انیمیشن ظریفی که هنگام روشن و خاموش کردن صفحه نمایش پخش می‌شود تا نمایش آلبوم آهنگ ها هنگام گوش دادن به موسیقی، باعث می‌شود صفحه قفل بیشتر از همیشه خودش را نشان دهد.

جزیره پویا (Dynamic Island)

جزیره پویا، اتفاق جذاب دیگریست که شرکت اپل به سری جدید آیفون هایش اضافه کرده. یک نوار مشکی یکدست به جای ناچ بالای صفحه. به غیر از اسم عجیب و غریب آن، جزیره پویا یکی از ویژگی های هیجان انگیز آیفون است.

میخواهید موزیک گوش دهید؟ کافیست انگشت خود را به سمت بالا بکشید، تا برنامه موسیقی شما در جزیره پویا شناور ‌شود. تایمر گوشی را که روشن کنید، جزیره پویا یک شمارش معکوس زنده برایتان نمایش می دهد. همچنین تماس‌های ورودی، اعلان‌های Face ID، هشدارهای شارژ دستگاه، پاپ‌آپ‌های اتصال AirPods، مسیرهای Apple Maps و موارد دیگر را هم برایتان به نمایش میگذارد.

اینها همه نوتیفیکیشن هایی هستند که همیشه در آیفون وجود داشته اند، اما حالا جزیره پویا مکانی اختصاصی برای آنهاست. همراه با ساده‌سازی هشدارهای متعددiOS  و ویژگی های سرگرم‌کننده که بسیار جذاب است.

دوربین های آیفون 14 پرو مکس

در چند سال گذشته دوربین های اپل همیشه جزو بهترین ها بوده و به اصطلاح خود را ثابت کرده اند. این ماجرا در آیفون 14 پرو مکس بار دیگر تکرار می شود. این بار شما با یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی جدید با دیافراگم f/1.78 و لرزشگیر اپتیکال با قابلیت تغییر سنسور رو به رو هستید. با افزایش وضوح سنسور، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی می تواند به عنوان یک لنز زوم اپتیکال 2 برابر هم استفاده شود.

دوربین اصلی دارای یک دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 3 برابر، به علاوه یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه میباشد. البته که دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی جدیدش که اولین دوربین سلفی آیفون با فوکوس خودکار است را هم نباید فراموش کرد. این همان جایی است که بخش سخت افزاری آیفون قدرت نمایی میکند. از نظر نرم‌افزاری، آیفون 14 پرو مکس از خط تصویر Photonic Engine جدید اپل استفاده می‌کند و طبق گفته وب‌سایت اپل، « رنگ‌های واقعی‌تر و بافت‌های با جزئیات بیشتر در نور کمتر از همیشه» را ارائه می کند.

دوربین 48 مگاپیکسلی حتی زمانی که نور محیط کم می شود هم نتایج درخشانی را خلق میکند. عکاسی در اتاقی با نور کم برای iPhone 14 Pro Max به هیچ عنوان چالش برانگیز نیست. تصاویر بسیار کم نور به طور اجتناب ناپذیری به معنای قربانی کردن جزئیات هستند، این مورد حتی در بهترین دوربین های گوشی های هوشمند هم صدق می کند، که مطمئناً آیفون 14 پرو مکس جدای از آنها نیست و در نور کمتر جزئیات کمتری را نشان میدهد.

دوربین فوق عریض

نظرتان درباره دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی چیست؟ انتظار می‌رود وضوح این عکس‌ها در مقایسه با دوربین اصلی کاهش پیدا کند، اما اگر در موقعیتی هستید که به یک عکس عریض‌تر نیاز دارید که با این وجود کیفیت مطلوبی داشته باشد و عالی به نظر برسد، میتوان گفت عملکرد قابل تحسینی دارد.

حالت ماکرو  

این دوربین 12 مگاپیکسلی فقط مخصوص عکس های فوق عریض نیست. آیفون 14 پرو مکس را به اندازه کافی به چیزی نزدیک کنید، آن وقت میبینید که برنامه دوربین به طور خودکار، به حالت ماکرو میرود. چه بخواهید یک عکس کلوزآپ از یک گل بگیرید یا بخواهید از بافت یک تکه پارچه عکس بگیرید، حالت ماکرو تطبیق پذیری زیادی دارد و این کار را سریعا برایتان انجام میدهد. معمولا دوربین های ماکرو بی کیفیت زیاد پیدا می شوند و به دست آوردن آنها اصلا کار سختی نیست. اما دوربین های ماکرو باکیفیت، سخت به دست می آیند و دوربین ماکرو آیفون 14 پرو مکس یکی از بهترین‌هایی است که میتوانید ببینید.

آیفون 14 پرو مکس با زوم 3 برابری

درباره دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی آیفون چیزی شنیدید؟ یک دوربین با قابلیت زوم 3 برابری. البته درست است که زوم 3 برابری آن در مقابل زوم 30 برابری و 100 برابری Galaxy S22 Ultra چشمگیر نیست، اما در عمل ثابت شده که این حسگر بسیار عملکرد خوبی دارد. عکس های 3x که با دوربین تله فوتو میگیرید شما را بسیار به سوژه نزدیک میکند و درعین حال عکس هایی با جزئیات و رنگ های خوب برای شما ثبت میکند. همین عملکرد عالی را در حالت زوم 2x دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی دریافت خواهید کرد.

دوربین سلفی  

همانطور که انتظار میرفت، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی آیفون بسیار خوب و پرقدرت عمل میکند. قابلیت جدیدی که در آیفون 14 پرو مکس در بخش دوربین سلفی میتوانید ببینید، قابلیت فوکوس خودکار آن است که واقعا درخشان ظاهر شده.

آیفون های قبلی آیفون 13 پرو مکس فوکوس ثابتی برای دوربین سلفی خود داشتند. به این معنی که نقطه فوکوس از قبل تنظیم شده ای داشتند که قابل ویرایش نبود. اما در آیفون 14 پرو مکس، میتوانید فوکوس را طوری تنظیم کنید که بسیار نزدیک تر یا دورتر از قبل باشد. ممکن است بگویید اینها جزئیات بسیار کوچکی هستند اما همین جزئیات کوچک عملکرد دوربین سلفی را بسیار متنوع کرده.

اما دوربین سلفی در بخش فیلم برداری در نور کم عملکرد خوبی از خود ارائه نمیدهد و شما نویزهای کوچکی را اطراف سوژه میتوانید ببینید که خیلی خوشایند و قابل قبول نیست.

iOS 16

در iOS 16، اپل کنترل کامل برای ویرایش صفحه قفل را با روش های مختلف در اختیار شما قرار میدهد. میتوانید فونت و شکل ساعت را تغییر دهید، ویجت های جدید اضافه کنید، و حتی چند صفحه قفل ایجاد کنید که اجازه جا به جا شدن بین آنها را هم دارید.

رابط کاربری آن برای سفارشی سازی این موارد هنوز جای بهبود دارد. اما عملکرد آن واقعا فوق العاده است، به خصوص زمانی که در صفحه نمایش همیشه روشن آیفون 4 پرومکس استفاده شود.

صفحه قفل تنها به‌روزرسانی بزرگ در iOS 16 نیست. برنامه Weather اکنون به شما این امکان را می‌دهد که روی آب‌وهوای پیش‌بینی‌شده و سایر آمارها ضربه بزنید تا  اطلاعات بسیار  بیشتری نسبت به قبل دریافت کنید. همچنین یک ویژگی برش عکس بینظیر، گزینه درصد باتری بر روی نوار وضعیت، گزینه‌های ویرایش/ارسال در iMessage و بسیاری موارد دیگر .

و طبق معمول اپل، می‌توانید منتظر دریافت نسخه های جدید iOS 16 برای سال های آینده در آیفون 14 پرو مکس باشید. البته که اپل عدد مشخصی را برای تعداد سال های دریافت نسخه جدید سیستم عاملش نگفته، اما انتظار میرود که آیفون 14 پرو مکس به طور منظم سیستم عامل و به روز رسانی های امنیتی را برای پنج یا شش سال پس از عرضه دریافت کند.

عملکرد آیفون 14 پرو مکس

به ندرت پیش می آید که آیفون ها در بخش عملکرد گوشی ضعیف کار کنند. هر دو آیفون 14 پرو و ​​14 پرو مکس دارای تراشه جدید A16 Bionic اپل هستند. A16 دارای طراحی 4 نانومتری کوچکتر در مقایسه با معماری 5 نانومتری A15 است که آن را سریعتر و کارآمدتر از نسل قبلی خود می کند.

A16 Bionic قدرت انجام هر کاری را دارد و خودش را ثابت کرده. میپرسید برنامه و اپ ها را چگونه اجرا میکند؟ آنها فورا بالا می آیند و به خوبی اجرا می شوند. در بازی ها چطور؟ از تتریس تا کال آف دیوتی و هر بازی سنگین دیگر که بگویید، بدون هیچ باگ و مشکلی اجرا می شوند، و با وجود رم 6 گیگابایتی آن، اجرا چند برنامه باهم تجربه کاربری روان و قابل اعتمادی را به ما میدهد.

عمر باتری آیفون 14 پرو مکس

تا اینجای کار باید فهمیده باشید که آیفون 14 پرومکس، یک گوشی هوشمند با قابلیت هایی استثنایی است. اما با وجود این همه امکانات، در بخش باتری چه عملکردی از خود نشان می دهد؟ آن هم با وجود آیفون 14 پرو، که در بخش باتری عملکرد ضعیفی ارائه کرده. جالب است بدانید که آیفون 14 پرو مکس در بخش باتری هم رضایت بخش عملکرده و در بین گوشی های هم رده خودش جزو بهترین هاست.

با وجود فعال بودن صفحه نمایش همیشه روشن، باز هم شارژدهی خوبی دارد. شما میتوانید در طول روز بازی کنید، فیلم ببینید و وبگردی کنید، در آخر هم حدود 30 درصد شارژ اضافه بیاورید.

اما زمانی که صفحه نمایش همیشه روشنش را غیر فعال کنید و مصرف عادی داشته باشد، مدت زمان نگهداری شارژش افزایش پیدا میکند (که این مورد کاملا هم طبیعی است)، در این صورت میتوانید، چند روز را فقط با یکبار شارژ کردن سر کنید.

بهترین آیفون Apple

شکی نیست که سال 2022، سال هیجان انگیزی برای سری آیفون های پرو اپل بود. با وجود صفحه نمایش همیشه روشن جدید، جزیره پویا، ارتقاء قابل توجه دوربین ها و چیپست A16 Bionic، آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس، قابلیت های زیادی برای عرضه داشتند.

با توجه به قابلیت های هر کدام از آیفون های 14 و عملکرد خوبشان، باز هم 14 پرو مکس برتری دارد. میگویید چرا؟ چون تمام امکانات آیفون 14 پرو را دارد و مسلما تا به امروز بهترین آیفون و یکی از بهترین گوشی های هوشمند است.

نکته نهایی

اگر به عنوان یک کاربر معمولی به این گوشی نگاهی بیندازید، حذف ناچ و اضافه شدن جزیره پویا، تغییر سنسور اصلی و بهبود آن، روشنایی بیشتر صفحه نمایش و پردازنده جدید آن تغییرات بزرگی در این گوشی به حساب می آیند. اگر یک آیفون از نسل 12 پرو مکس به قبل دارید، انتخاب آیفون 14 پرو مکس میتواند یک انتخاب عالی برایتان باشد. اما نسبت به آیفون 13 پرو مکس تغییرات زیادی به جز حذف ناچ آنقدر قابل توجه نیست که ارزش تعویض داشته باشد. البته اگر خواهان جدیدترین و بهترین آیفون باشید، بدون شک این گوشی برای شماست.

حالا بیایید به عنوان یک کاربر ایرانی به قضیه نگاه کنیم. بعد از خبر عدم رجیستر شدن گوشی های آیفون 14 و خارج شدن از لیست قیمت گوشی آیفون بازار و گران شدن گوشی های نسل 13، خرید یک گوشی آیفون 14 پرو مکس بدون رجیستر و آنتن دهی، در کنار یک گوشی آیفون قدیمی یا اندروید معمولی برای استفاده از سیم کارت، نه تنها انتخاب بهتری است بلکه برایتان ارزان تر هم تمام می شود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

1 Comment