NFC چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه NFC را فعال کنیم؟

0

NFC مخفف “Near Field Communication” می باشد و به شما این امکان را میدهد تا در فاصله های کوتاه به صورت بی سیم ارتباط برقرار کنید. یکی از قابلیت هایی که این فناوری به شما میدهد این است که شما میتوانید در پرداخت های موبایلی مانند Google Pay و Apple Pay از آن استفاده کنید. تقریبا تمامی گوشی های اندروید دارای ویژگی NFC داخلی هستند. اما با این وجود محتملا شما تمام قابلیت های آن را نمیدانید و با آن آشنایی ندارید. با تانک همراه باشید تا NFC را بیشتر بشناسید.

NFC چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد NFC  مخفف کلمه Near Field Communication است و این دقیقاً همان کاری است که این فناوری برایتان انجام می دهد. برقراری ارتباط بی سیم بین دستگاه ها در فاصله های کوتاه. این فناوری در واقع چیزی شبیه به RFID  است، اما با برد کمتر. NFC با اتصال به دستگاه های دیگر و برچسب های NFC که تراشه های کوچک و منفعلی هستند، داده های دستگاه های نزدیک به هم را از طریق سیگنال های رادیویی مبادله میکند. و چون اتصالات آن با لمس فیزیکی دستگاه ها یا نزدیک شدن بسیار نزدیک ایجاد می شود، بسیار امن تر از سایر اتصالات است.

 در طول سال های مختلف، این فناوری برای اهداف متفاوتی استفاده میشد، اما بیشتر استفاده آن در پرداخت های موبایلی و استفاده از Google Pay،Android  یا ساعت هوشمند Wear OSبرای انتقال اطلاعات کارت اعتباری به طور ایمن در فاصله های کوتاه بود. همچنین داده های خود را میتوانید با استفاده از آن انتقال دهید. البته که این مورد دیگر خیلی رایج نیست. اندروید قبلاً برای انتقال داده ها قابلیتی به نام Android Beam فعال میکرد، اما پس از مدتی آن را متوقف کرد و با Nearby Share جایگزین کرد.

آیا همه گوشی های اندرویدی از این فناوری پشتیبانی میکنند؟

اینکه یقیناً بگوییم که همه گوشی های اندروید دارای این فناوری هستند شاید خیلی درست نباشد. اما امروزه پیدا کردن گوشی که این قابلیت را نداشته باشد بسیار نادر و دشوار است. اگر میخواهید ببینید گوشی شما از NFC پشتیبانی میکند یا خیر. داخل تنظیمات گوشی خود بروید و در کادر جستجو کلمه NFC را جستجو کنید. اگر این قابلیت را دارید، گزینه ای برای فعال یا غیرفعال کردن آن خواهید دید.

معمولا گوشی های اندرویدی که این قابلیت را ندارند، گوشی های ارزان قیمتی هستند که حذف هر قابلیت آنها، دلیلی برای پایین نگه داشتن قیمت است. البته که تراشه های NFC آنقدر ارزان هستند که حتی گوشی های بسیار مقرون به صرفه هم، اکنون با Google Pay کار میکنند.

چگونه NFC را در اندروید فعال کنیم؟

ابتدا تنظیمات را باز کنید و به قسمت “اتصالات” یا “Connection” بروید.

گزینه “NFC and contactless payments”  یا  “NFC و پرداخت های بدون مخاطب”  را روشن کنید.

همچنین، می‌توانید دکمه «NFC» را با استفاده از پنل تنظیمات سریع اضافه کنید تا به راحتی آن را روشن و خاموش کنید.

نحوه استفاده از برچسب های NFC قابل برنامه ریزی در اندروید

از جالب ترین کارهایی که میتوانید با ان اف سی انجام دهید، استفاده از برچسب های قابل برنامه ریزی است. این برچسب های کوچک به باتری یا منبع تغذیه احتیاج ندارند و میتوانید در جهت انجام برخی ار کارهایتان آنها را سفارشی کنید.

برای این کار شما فقط به یک برنامه ای احتیاج دارید که بتواند NFC را بخواند و بنویسد. برنامه NFC Tools یک برنامه رایگان است که استفاده بسیار آسانی دارد و دارای طیف وسیعی از توابع است. شما با کمک آن میتوانید یک URL راه اندازی کنید، به حساب های شبکه های اجتماعی لینک شوید، فایل آپلود کنید، اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید، به شبکه Wi-Fi متصل شوید و موارد دیگر.

برنامه را باز کنید، “افزودن رکورد” را از زبانه “نوشتن” انتخاب کنید، کاری را که میخواهید با استفاده از این فناوری انجام دهید، مشخص و  انتخاب کنید، جزئیات لازم را وارد کنید و سپس روی تگ NFC ضربه بزنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.