نقد و بررسی گلکسی A12 سامسونگ

1

یکی از ارزان ترین گوشی های سری A سامسونگ، گلکسی A12 میباشد که از طراحی جذاب، دوربین باکیفیت و شارژدهی خوب برخوردار است. گوشی گلکسی A12 سامسونگ در بازه قیمتی 5 تا 7 میلیون تومان قرار دارد و از گوشی‌های اقتصادی زیبا و جذاب محسوب می‌شود. اما از نظر مشخصات فنی رقبای قدری را کنار خود می‌بینید. از مشخصات این گوشی سامسونگ می‌توان به تراشه مدیاتک هلیو P35، حداکثر ۶ گیگابایت رم، دوربین چهارگانه ۴۸ مگاپیکسلی و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵ وات با وزن 205 گرم اشاره کرد. اما آیا خرید این گوشی با وجود رقبای قدرش منطقی است؟ در ادامه با بررسی گلکسی A12 همراه تانک باشید.

طراحی

بررسی طراحی گلکسی A12

وقتی درباره ارزان بودن این گوشی صحبت میشود، باید بدانید که واقعا ارزان است. قیمت گلکسی A12 از 5 میلیون تومان شروع میشود تا حدود 8 میلیو تومان که بخاطر مقدار حافظه و رم قیمت آن متغیر است. این گوشی یک ساختار پلاستیکی دارد اما رنگ آبی و بافت پشتی گوشی حس خوبی را منتقل میکند. این گوشی دارای یک سنسر اثر انگشت میباشد که در کناره گوشی قرار دارد. سنسر اثر انگشت آن سرعت و عملکرد قابل قبولی دارد و البته ممکن است گاهی با خطا مواجه شود اما میتوانید به امنیتش اعتماد کنید.  این گوشی همچنین دارای یک بلندگوی تکی با صدای پایین است و زمانی که ولوم صدا را روی حداکثر میگذارید تفاوت چندانی حس نمیکنید.

صفحه نمایش

بررسی صفحه نمایش گلکسی A12

در بررسی صفحه نمایش گلکسی A12 روشنایی صفحه نمایش میتوانست بهتر باشد که در فضای باز به برای استفاده کار راحت تر باشد. صفحه نمایش گلکسی A12 دارای پنل AMOLED  نیست و به جای آن از یک پنل PLS IPS در اندازه ۶.۵ اینچ استفاده نموده ، بنابراین از آن انتظار رنگ های شگفت انگیز نداشته باشید. اما فناوری IPS به آن کمک میکند تا رنگ ها و تصویر را در یک شکل عادی و مطلوب ببینید. نکته قابل توجه دیگر این است که Galaxy A12 وضوح 720 x 1600  پیکسلی دارد و نرخ بروزرسانی آن خارق العاده نیست. تمام این ویژگی ها در این رنج قیمتی کاملا مطلوب و عالی محسوب میشوند اما در کل در بخش صفحه نمایش بسیار ناامید کننده عمل کرده است.

دوربین

گلکسی A12 سامسونگ دارای دوربین چهارگانه است که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، اولترا واید ۵ مگاپیکسلی و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق می‌شود. سامسونگ برای دوربین سلفی از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در بالای نمایشگر استفاده کرده است. باید گفت دوربین گلکسی  A12  عکس‌های خوب، واضح و روشنی را با دوربین اصلی ثبت میکند که جزئیات نسبتا زیادی را نشان می‌دهد. نویز عکس‌ها در کمترین حد دیده می‌شود، محدوده پویایی بسیار گسترده است و رنگ‌ها به اندازه کافی دقیق هستند.

حالت ۴۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی کمی روی جزئیات عکس‌ها تاثیر مثبتی میگذارد اما به قیمت کاهش دامنه دینامیک و افزایش نویز تمام می‌شود. در واقع استفاده از این حالت پیشنهاد نمی‌شود و چندان معجزه‌ای هم خلق نمی‌کند. گلکسی A12 یک گوشی اقتصادی است، بنابراین خبری از دوربین تله‌فوتو نیست. هرچند می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی دیجیتال حداکثر ۱۰ برابر استفاده کنید اما عکس‌های آن چنگی به دل نمیزنند و چندان رضایت بخش نیستند. دوربین فوق عریض ۵ مگاپیکسلی نیز عکس‌های چندان فوق‌العاده‌ای ثبت نمی‌کند.

عکس‌های این دوربین نویز بسیار زیادی دارند و جزئیات محدودی را به نمایش می‌گذارند. با این وجود طیف گسترده‌ و وسیعی از یک نما را می‌تواند ثبت کند. عکس‌های دوربین اصلی در شب محدوده دینامیکی بسیار محدودی دارند و تصاویر کاملا پر نویز و بی کیفیتی هستند. دوربین فوق‌عریض نیز در محیط‌های کم نور تعریف چندان زیادی ندارد و نمی‌توان روی آن ها حساب کرد.

دوربین سلفی

گلکسی A12 در بخش دوربین سلفی به نسبت بهتر عمل کرده است. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این گوشی در نور زیاد جزئیات خوبی را ارائه می‌کند و رنگ پوست را تقریبا طبیعی نشان می‌دهد. عملکرد گلکسی A12  موقع فیلمبرداری و ضبط ویدیو خیلی قابل قبول نیست. در واقع این گوشی نیازهای یک کاربر معمولی را برآورده می‌کند و با دوربین اصلی و فوق عریض می‌تواند ویدیو‌هایی با وضوح 1080p  و ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. هر چند در بررسی گلکسی A12 عملکرد دوربین‌ها چندان قابل توجه نبوده، اما باید توجه داشت که برای گوشی در این رده قیمتی هیچ کدام از این موارد دور از انتظار نیست.

بررسی گلکسی A12 در بخش دوربین سلفی

عملکرد

از لحاظ عملکرد چندان سریع و بالاتر از رقبا نیست، اما خیلی کند و ناامیدکننده هم نیست. گلکسی A12 سامسونگ دارای تراشه اقتصادی هلیو P35میباشد، که این یعنی دور بازی و فعالیت های این چنینی را خط بکشید. اما در بخش هایی مانند تماشای ویدیو یا وبگردی میتوانید روی آن حساب کنید. موقع اجرا برنامه ها در ابتدا کمی کند است ولی در حین اجرا مشکلی نخواهید داشت. برنامه ها پس از اجرای اولیه به خوبی کار میکنند و نیاز شما را برطرف میکنند. از دیگر مزیت های این گوشی این است که موقع استفاده زیاد، خیلی داغ نمیکند و خوب است. با داشتن چنین پردازنده ضعیفی عملکرد آن شگفت انگیز است.

باتری

ظرفیت باتری شما در اینجا حدود 5000 میلی آمپر ساعت است و این به سادگی شگفت انگیز است. اگر زیاد از تلفن استفاده نمیکنید، می توانید انتظار داشته باشید که بیش از 2 روز شارژدهی داشته باشد. اما باز هم، درست مانند هر دستگاه دیگری در بازار، اگر دائماً از آن استفاده کنید، احتمالاً باید در همان روز شارژ کنید. در جعبه گلکسی A12 شارژر با قابلیت شارژ سریع هم وجود دارد، اما به خاطر داشته باشید که “سریع” در اینجا تنها 15 وات است و هنوز چند ساعت طول میکشد تا این باتری به طور کامل شارژ شود. اما خب هنوز هم دقیق نمیتوان گفت که خرید آن با توجه به این قیمت و کارایی به صرفه است یا خیر. به عنوان مثال، تقریباً با همان قیمت، می توانید Oneplus Nord N10 را تهیه کنید که پردازنده قدرتمندتر و دوربینی با عملکرد مناسب تر است.

جمع بندی

در پایان بررسی گلکسی A12 میتوان گفت که، گوشی ارزان و اقتصادی شرکت سامسونگ Galaxy A12 در برطرف کردن نیازهای اولیه و ساده شما بسیار کاراست. نباید از آن انتظارات خیلی زیادی توقع انجام کارها در سطح عالی را داشته باشید. این گوشی برای افرادی مناسب است که خیلی نمیخواهند برای خرید گوشی هزینه کنند و کارهایی جز تماس، ارسال چند فایل در شبکه های اجتماعی و وبگردی ندارند. در بخش دوربین خیلی نمیشود انتظار عکس های فوق العاده داشت ولی درحد عکس های معمولی خوب است.

شما یک طراحی بافت آبی جالب، یک دوربین بسیار خوب برای آن تعطیلات خانوادگی، عملکرد مناسب برای همه چیز به جز بازی‌ها، و باتری آنقدر عظیم دارید که احتمالاً مهندسان مجبور شده‌اند فضای بیشتری را در پشت گوشی قرار دهند.

اما ما مطمئن نیستیم که آیا این دستگاه با این قیمت مناسب است یا خیر. در عملکرد خود فداکاری می کند. به عنوان مثال، تقریباً با همان قیمت، می توانید Oneplus Nord N10 را تهیه کنید و دارای پردازنده قدرتمندتر و دوربینی با عملکرد مناسب است. اما در نهایت همه چیز به نیاز و خواسته خودتان برمیگردد.

نکات مثبت

  • ارزان قیمت است
  • عمر باتری عالی
  • یک طرح بافت پشت چسبنده وجود دارد
  • گوشی به سرعت شارژ میشود
  • یک اسلات کارت Micro SD اختصاصی وجود دارد
  • جک هدفون دارد
  • عکس های قابل قبولی ثبت میکند
  • اسکنر اثر انگشت بسیار دقیق است
  • صفحه نمایش میتواند بسیار کم نور باشد

نکات منفی

  • پردازنده ضعیف
  • ضعف موقع ضبط ویدیو
  • گزینه های قدرتمند ارزان دیگری نیز وجود دارد
  • حالت شب وجود ندارد
  • سرعت اجرا برنامه ها پایین است
  • اسپیکر کمی ضعیف است
  • پشت گوشی انعطاف پذیر است و کمی توخالی است
  • صفحه نمایش برای استفاده در فضای باز به اندازه کافی روشن نیست
Leave A Reply

Your email address will not be published.

1 Comment
  1. […] گوشی A12 یکی دیگر از بهترین گوشی ها برای دانشجویان، از شرکت سامسونگ است که در تاریخ 24 نوامبر 2020 معرفی شد. شرکت سامسونگ برای این محصول خود از یک صفحه‌نمایش 6.5 اینچی با رزولوشن 1600 در 720 پیکسل، استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش در هر اینچ 264 پیکسل را نشان می‌دهد که از جزئیات و وضوح تصویر خوبی برخوردار است. تراشه‌ این محصول Mediatek MT6765 Helio P35 از تراشه‌های 12 نانومتری سامسونگ است که با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای Cortex-A55 و پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 با هم عرضه شدند. این تراشه برای بازکردن چندین برنامه به‌صورت هم‌زمان و تماشای ویدئو مناسب است. […]