چگونه نرم افزارهای جاسوسی را شناسایی و حذف کنیم؟

0

بسیاری از ما اطلاعات مهمی مانند عکس ها، شماره کارت اعتباری و رمزهای عبور بانکی را در دستگاه های تلفن همراه خود ذخیره میکنیم و به راحتی درمواقع لازم از آنها استفاده میکنیم. اما نکته ای که هست این است که، این راحتی آنچنان بی خطر بی دردسر نیست. زیرا دستگاه های اندرویدی ممکن است به نرم افزارهای جاسوسی آلوده شوند.

نرم افزارهای جاسوسی می توانند اطلاعات خصوصی شما را به طور مخفیانه بدزدند و از کمال سوء استفاده را داشته باشند. بنابراین باید بدانیم نرم افزارهای جاسوسی چه هستند و چگونه در برابر آنها از خود دفاع کنیم. با تانک همراه باشید.

Spyware چیست و چگونه دستگاه های اندرویدی را ویروسی میکند؟

Spyware  بدافزاری است که برای نفوذ به دستگاه‌ها ، سرقت داده‌ها و اشتراک‌گذاری آن با اشخاص ثالث طراحی شده است. معمولاً خود را به عنوان یک برنامه معمولی معرفی و استتار میکند و هدف آن جمع آوری اطلاعاتی مانند فعالیت های آنلاین و اطلاعات شخصی شماست. عوامل مخرب انگیزه‌های مختلفی برای سرقت داده‌های شما دارند، از جمله جعل هویت، باج‌گیری و فروش مجدد داده‌ها.

انواع مختلفی از نرم افزارهای جاسوسی وجود دارد که میتوانند وارد دستگاه اندرویدی شما شوند که هر کدام برای ردیابی انواع داده های خاص طراحی شده اند. گروه‌های اصلی نرم‌افزارهای جاسوسی شامل جاسوس‌افزارهای ضبط صدا و ویدئو، دزدان رمز عبور، کیلاگرها، سرقت‌کنندگان اطلاعات، ردیاب‌های کوکی و تروجان‌های بانکی هستند.

راه های ورود این بدافزار از طرق نصب مستقیم بدافزار، یا از طریق دانلودهای ناامن، میباشد. پس از آن جاسوس افزار وارد دستگاه شما شود. ممکن است با نصب یک برنامه مخرب که به عنوان یک ابزار مفید، مثلاً پاک کننده رجیستری، نصب کرده اید، ناخودآگاه نرم افزارهای جاسوسی دریافت کنید. با کلیک بر روی پنجره‌های بازشو و پیوندها در ایمیل‌ها و وب‌سایت‌های مشکوک نیز می‌توانید نرم‌افزارهای جاسوسی را به دستگاه خود منتقل کنید.

نحوه بررسی نرم افزارهای جاسوسی در اندروید

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد دستگاه شما ممکن است ویروسی باشد عبارتند از: داغ شدن بیش از حد تلفن، کند شدن عملکرد آن، تخلیه سریع‌تر باتری و اطلاعات، تبلیغات پاپ‌آپ مداوم و وجود برنامه‌های ناشناس. نام‌های رایج برنامه‌های جاسوسی عبارتند از:  mSpy، XNSPY، CocoSpy و Hoverwatch.

نرم افزارهای جاسوسی اغلب پس از نصب از صفحه اصلی ناپدید میشوند تا پنهان بمانند اما در پس زمینه به کار خود ادامه میدهند. در اینجا روش هایی برای بررسی نرم افزارهای جاسوسی در اندروید وجود دارد.

برنامه های ناشناس را بررسی کنید

یک راه ساده برای بررسی نرم افزارهای جاسوسی این است که همه برنامه هایی که روی دستگاه اندرویدی خود نصب دارید را بررسی کنید. در اینجا میتوانید نحوه بررسی برنامه های ناشناخته از طریق حالت ایمن اندروید را ببینید.

  1. دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا گزینه خاموش شدن را ببینید.
  2. دکمه خاموش/روشن را فشار دهید و نگه دارید تا گزینه Safe mode ظاهر شود، سپس روی آن ضربه بزنید.

نرم افزارهای جاسوسی را بررسی کنیم

3. پس از راه اندازی مجدد دستگاه، به تنظیمات > برنامه ها بروید . فهرست برنامه‌ها را مرور کنید و برنامه‌هایی را که نمی‌شناسید بررسی کنید.

4. اگر برنامه ناآشنا پیدا کردید، روی آن ضربه بزنید وUninstall را بزنید تا حذف شود. سپس راه اندازی مجدد کنید تا حالت ایمن خاموش شود .

توجه: هنگام جستجوی برنامه‌های ناشناخته، به یاد داشته باشید که برخی از برنامه‌های سیستم نیز ممکن است در تنظیمات ظاهر شوند. اگر مطمئن نیستید، نام برنامه را به صورت آنلاین جستجو کنید تا مشکلات گزارش شده را بررسی کنید.

برنامه‌های دارای امتیاز مدیریت را بررسی کنید

امتیازات سرپرست به برنامه‌ها اجازه دسترسی به عملکردها و تنظیمات سیستم، از جمله پاک کردن داده‌ها را می‌دهد. این مراحل را دنبال کنید تا برنامه هایی را که دارای امتیازات سرپرست هستند پیدا کنید.

  1. برنامه تنظیمات را باز کنید.
  2. روی امنیت و حریم خصوصی > تنظیمات امنیتی دیگر > برنامه‌های سرپرست دستگاه ضربه بزنید .امتیازات سرپرست را برای هر برنامه ناشناخته یا برنامه‌هایی که به آنها اعتماد ندارید خاموش کنید.

اسکن ضد جاسوس افزار را اجرا کنید

اگر نمی توانید نرم افزارهای جاسوسی را به صورت دستی پیدا کنید، دستگاه اندرویدی خود را با استفاده از یک برنامه آنتی ویروس معتبر مانند Avast اسکن کنید. در اینجا میتوانید نحوه استفاده از برنامه آنتی ویروس را ببینید.

  1. Avast Mobile Security را از فروشگاه Play نصب کنید .
  2. برای اجرای اسکن بدافزار، روی START SCAN ضربه بزنید.
  3. برای حذف بدافزار، از جمله نرم افزارهای جاسوسی، روی RESOLVE ضربه بزنید .
مراحل اسکن نرم افزارهای جاسوسی
با برنامه های اسکنر نرم افزارهای جاسوسی را پیدا کنیم
نرم افزارهای جاسوسی را اسکن کنیم

اگر همه روش‌های بالا شکست خوردند و فکر می‌کنید ممکن است گوشی تان ویروسی باشد، دستگاه Android خود را برای حذف نرم‌افزارهای جاسوسی به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. به یاد داشته باشید، با انجام این کار تمام اطلاعات شما پاک خواهد شد. بنابراین ابتدا از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.