10 اشتباه رایج کاربران اندروید

0

گوشی و تبلت های اندرویدی همیشه دست ما را برای استفاده از ویژگی های مختلف باز گذاشته اند. اما این میتواند هم یک مزیت باشد و هم یک آسیب جدی برای ما. در واقع شما یکسری اطلاعات اولیه از گوشی های اندرویدی که در دستتان است دارید و ممکن است متوجه آسیب هایی که به خودتان و گوشی تان وارد میکنید نباشید. در این مقاله قصد داریم به این موارد بپردازیم تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم و مانع بروز مشکلات جدی شویم. با تانک همراه باشید!!

بستن بیش از حد برنامه ها

یکی از بزرگترین باورهای غلط این است که میگویند بستن برنامه ها باعث افزایش عمر باتری می شود. این یک باور کاملا اشتباه است که نه تنها سودی ندارد، بلکه مضر هم هست. شاید شما این را در نظر داشته باشید که در ویندوز، همیشه قبل از خاموش کردن سیستم و اتمام کار با آنها، به طور کامل از برنامه ها خارج میشوید. اما روال کار، در اندروید متفاوت است و انجام این کار ضروری نیست.

اندروید طراحی شده است تا برنامه های درحال اجرا در پس زمینه گوشی شما را مدیریت کند. این سیستم طوری برنامه ریزی شده است که بعد از مدتی استفاده نکردن از یک برنامه، خودش به صورت خودکار آن را میبندد. اگر بعد از اتمام کارتان با هر برنامه، آن را ببندید، طبیعتاً قدرت و منابع بیشتری باید خرج شود تا آن برنامه از نو راه اندازی شود. فقط در صورتی باید به طور دستی برنامه ها را ببیندید که دچار خطا شده اند و یا بد رفتار میکنند.

اجازه دسترسی به همه برنامه های اندروید

احتمالا تا به حال با این صحنه رو به رو شده اید که وارد برنامه ای میشوید و از شما درخواست میکند مجوزهای مختلفی را در اختیارش بگذارید. اما همیشه در این مورد احتیاط کنید!! به عنوان مثال، در برنامه های مسیریاب شما همیشه به مجوز لوکیشن احتیاج خواهید داشت. ولی لزومی برای دسترسی به پوشه هایتان نیست. اگر از برنامه ای به طور متداول استفاده نمیکنید و از شما دسترسی خواست، گزینه «فقط اینبار» را انتخاب کنید. البته که جای امیدواری ست که اندروید یکسری ویژگی های داخلی دارد که از شما در برابر برنامه های سوء استفاده گر، محافظت میکند.

عدم استفاده از لانچر صفحه اصلی شخص ثالث

تقریبا همه چیز در Android را می توان با یک جایگزین شخص ثالث از فروشگاه Google Play جایگزین کرد، حتی صفحه اصلی. راه‌اندازهای صفحه اصلی شخص ثالث گزینه‌های شخصی‌سازی بسیار بیشتری نسبت به لانچر پیش‌ فرض سازنده گوشی شما ارائه می‌ دهند.

چند مورد از موارد دلخواه شخصی ما عبارتند از Nova Launcher و Niagara Launcher. Nova عالی است اگر می‌خواهید شخصی‌سازی و تنظیمات زیادی را برای بازی با آن‌ها انجام دهید. نیاگارا دارای طراحی مینیمال است که مخصوصا در گوشی های بزرگ خوب است. Play Store را باز کنید و Home Screen Launcher را جستجو کنید. تعداد زیادی برنامه برای انتخاب پیدا خواهید کرد. تغییر راه‌انداز پیش‌فرض آسان است. معمولا برنامه شما را از طریق آن راهنمایی می‌کند.

نصب آنتی ویروس

اندروید یک سیستم عامل محبوب در جهان است و طبیعی ست که مورد حمله بدافزارها و ویروس ها قرار بگیرد. احتمالا اولین چاره ای که در این مورد به ذهنتان میرسد، نصب یک آنتی ویروس خوب و قوی است که از شما در برابر این حملات محافظت کند. این دقیقا همان کاریست که نباید انجام دهید.

اندروید چندین لایه محافظ داخلی دارد تا از شما در برابر حملات مخرب ویروس ها و بدافزارها محافظت کند. به همین علت از فروشگاه Google Play برای دانلود اپلیکیشن ها و برنامه هایش استفاده میکند. برنامه هایی که در Play Store منتشر میشوند توسط Google Play Protect کاملا اسکن میشوند تا مانع از نفوذ هرگونه بدافزار شوند و حس امنیت را به کاربر منتقل کند. حتی اگر برنامه اندرویدی را خارج از Play Store دانلود کنید، باز هم Play Protect آن را اسکن میکند و مرورگرتان را هم زیر نظر میگیرد. به طور خلاصه، شما هیچ نیازی به نصب آنتی ویروس ندارید، فقط به استفاده از Play Store اکتفا کنید، او امنیت شما را فراهم میکند.

بررسی منوی Hidden Developer

اندروید یک منوی مخفی به نام « گزینه‌های توسعه دهنده » دارد. احتمالا میتوانید حدس بزنید که چه کاری انجام میدهد. بیشتر موارد موجود در این منو برای افراد توسعه دهنده است، اما برخی از ویژگی‌ها وجود دارد که ممکن است افراد عادی نیز از آن‌ها بهره ببرند. به عنوان مثال شما میتوانید، همه برنامه‌ها را مجبور به استفاده از حالت تاریک کنید، سرعت انیمیشن‌ها را بیشتر کنید تا تلفنتان سریع‌تر عمل کند،  هنگام استفاده از Wi-Fi، داده‌های تلفن همراه را خاموش کنید، و موارد دیگر. حتی اگر چیزی برای استفاده پیدا نکردید، ارزش یکبار بررسی را دارد.

نگه داشتن Bloatware در دستگاه اندرویدی

یکی دیگر از 10 اشتباه رایج کاربران جدید اندروید نگه داشتن برنامه‌های پیش فرض است. دستگاه اندروید شما به احتمالاً دارای تعدادی برنامه ای است که از قبل نصب شدند. در حالی که برخی از این برنامه‌ها ممکن است واقعا مفید باشند یا برنامه‌هایی باشند که به هر حال نصب می‌کردید، برخی از دستگاه‌ها با bloatware از شرکت‌های مخابراتی و قراردادهای حمایت مالی مواجه هستند. شما مجبور نیستید با استفاده از فضای موجود در دستگاه خود با این برنامه ها زندگی کنید.

اندروید حذف نصب اکثر برنامه‌ها و بازی‌ها را آسان می‌کند، حتی آن‌هایی که از قبل توسط سازنده یا شرکت مخابراتی گوشی نصب شده‌اند. حتی اگر یک برنامه را نتوان به روش سنتی حذف نصب کرد، شانس خوبی وجود دارد که بتوانید آن را «غیرفعال کنید»، که از نمایش آن در هر جایی و اجرای آن در پس‌ زمینه جلوگیری می‌کند.

بررسی نکردن به‌روزرسانی‌ برنامه ها به طور منظم

یکی دیگر از موارد بسیار مهم، بروز کردن برنامه ها به طور منظم است. این کار کمک میکند تا هر گونه ایرادات و نواقص امنیتی برطرف شوند و عملکرد بهتری پیدا کنند. Google Play از چندین راه برای اطمینان از بروز بودن برنامه ها استفاده میکند.

در وهله اول شما میتوانید به صورت دستی وارد Google Play شوید و از بخش بروزرسانی ها اقدام به بروز کردن برنامه ها کنید. این مورد همیشه ایده خوبیست، زیرا شما میتوانید چند برنامه را همزمان بروز کنید. راهکار دوم استفاده از امکان بروزرسانی خودکار است که در اینجا خود Google Play اقدام به بروزرسانی میکند. این روش مناسب کسانی ست که فراموش میکنند برنامه های خود را همیشه آپدیت نگه دارند. با این حال بهتر است هر از چند گاهی خودتان به بخش بروزرسانی ها سری بزنید.

فعال نکردن حالت تاریک و نور شب اندروید

شاید دیدن نور آبی گوشی خیلی برایتان مهم نباشد، اما باید گفت که در دراز مدت اثرات منفی خودش را بر روی چشمانتان میگذارد، مخصوصا زمانی که در فضایی تاریک به صفحه گوشی خود زل زده اید.

اندروید دارای چندین ویژگی با هدف کاهش فشار چشم در شب است. یکی از آنها حالت تاریک سرتاسری سیستم اندروید میباشد که تمام رابط کاربری و بسیاری از برنامه ها را در یک تم متن سفید با صفحه زمینه مشکی قرار میدهد. حتی میتوان کاری کرد که حالت تاریک در موقع غروب آفتاب به صورت خودکار فعال شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که، درست است که شدت نور را در شب کمتر کردیم، اما هنوز تغییری در نور آبی ایجاد نشده. برای کاهش اثر نور آبی، میتوانید از ویژگی «نورشب» یا «سپر محافظ چشم» استفاده کنید. این ویژگی دمای رنگ نمایشگر را به نارنجی تر میکند و نور آبی را خنثی می کند. مانند قابلیت حالت تاریک خودکار، می تواند از این ویژگی هم به صورت خودکار استفاده کنید.

فعال نکردن Do Not Disturb در شب

هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که یک اعلان ناخواسته شما را در هنگام خواب بیدار کند. پس اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. هر دستگاه اندروید قابلیتی به نام Do Not Disturb دارد و باید آن را طوری تنظیم کنید که هنگام خواب به‌ طور خودکار روشن شود. این بدان معنا نیست که در هنگام خواب کاملا از دنیای بیرون دور خواهید شد. احتمالاً افراد و برنامه های خاصی وجود دارند که می خواهید همیشه بتوانید با شما تماس بگیرید. Do Not Disturb می‌تواند به استثناها اجازه دهد تا از بین بروند، در حالی که اعلان‌های بی‌اهمیت را کنار بگذارد. چه یک گوشی Google Pixel چه دستگاه Samsung Galaxy داشته باشید، باید کمی زمان بگذارید تا Do Not Disturb را تنظیم کنید و آن را به طور خودکار روشن کنید. یک بار این کار را انجام دهید و از انجام آن خوشحال خواهید شد.

استفاده از لوازم جانبی ارزان و غیر اصل

انتخاب لوازم جانبی همیشه یکی از دغدغه ها بوده که حذف آداپتور از جعبه گوشی ها این دغدغه را دو چندان کرده. استفاده از لوازم جانبی بی کیفیت و غیر اصل، آسیب های جدی به تلفن همراه شما وارد میکند. شاید عملکرد گوشی تان کاهش یابد، یا باتری آن زودتر از حد طبیعی خراب شود و یا حتی منجر به آتش سوزی شود. البته که این مورد فقط در بحث ایمنی صدق نمیکند. ممکن است با کابل اشتباهی که تهیه میکنید، قابلیت شارژ سریع خود را از دست بدهید چرا که هر کابلی از این قابلیت پشتیبانی نمیکند. بنابراین برای تهیه آن ها باید به سراغ جایی بروید که از اصالت محصولاتش مطمئن باشید و بدانید که بهترین ها را در اختیارتان میگذارد و هدفش جلب رضایت شماست.

Leave A Reply

Your email address will not be published.